Dana is een belangrijk boeddhistisch begrip en heeft drie betekenissen; Geven, vrijgevigheid en ruimhartigheid. In ons westerse denken is vrijgevigheid “de-wereld-op-zijn-kop”. In onze westerse maatschappij zijn we eraan gewend om voor producten of diensten te betalen. We sparen ervoor of we lenen er zelfs geld voor. En als je ergens voor betaalt dan krijg je daar iets voor terug. Onze hele economie is op dit principe gebaseerd en al heel snel koppel je de kwaliteit van een product of een dienst aan de verkoopprijs. Ondernemers zijn hierdoor vaak vooral bezig met waarde die mogen/kunnen vragen voor hun diensten in plaats van met hun passie. Het algemeen geldende paradigma is dus gericht op verwachtingen: Alleen als je er ergens voor betaalt, dan krijg je daar iets voor terug. Daarmee creëert het angst voor tekorten, bij zowel de gever als de ontvanger.
Van tekort naar overvloed
Dana werkt anders, het geven is een doel op zich. In plaats van dat je er iets voor terug verwacht, geef je belangeloos. Je geeft zelfs als je er iets anders voor moet opgeven. Oorspronkelijk is het bedoeld als een spirituele oefening in onthechten, je bevrijdt jezelf van innerlijke boosheid, begeerte en verwarring. Het is niet voor niets dat dana op nummer één staat van de 10 perfecties, de karaktereigenschappen die individu eigen maakt in zijn of haar spirituele beoefening naar innerlijke bevrijding. Dana kan door middel van het geven van geld of goederen, door het geven van diensten en door het geven van onderricht aan derden. Dit betekent dus dat zowel de leraar als de leerling dana verrichten. Het schept een band en het maakt mogelijk dat de kennis en wijsheid van het onderricht aan zoveel mogelijk mensen doorgegeven wordt. Belangeloos geven, levert vreugde, bevrijding en vertrouwen op bij zowel gever als ontvanger. Dana haalt het ego-systeem er tussenuit. Alleen dit al haalt de druk van de beoefening af. Het bevordert dat zowel gever als ontvanger het beste van zichzelf laten zien, omdat er geen verwachtingen naar anderen spelen.
Dit proces vermenigvuldigt zichzelf zodat er steeds meer mensen profijt van hebben. De ontvanger zal op zijn beurt ook leren geven en daarvan de vreugde ondervinden. Daarmee verspreidt vertrouwen, tevredenheid, zorgeloosheid en vreugde zich en vermindert angst, bezitterigheid, begeerte, enz.
Dana is dus gericht op overvloed in plaats van tekort voor zowel de gever als de ontvanger.
Waar wordt de kostprijs voor gebruikt?
Voor geven maak ik kosten. Deze kosten zijn onder te verdelen in directe en indirecte kosten. Onder directe kosten vallen o.a. de kosten voor de huur van de locatie, materiaal kosten. De indirecte kosten gaan voornamelijk op aan web site/bekendheid kosten . Dit is helaas een noodzakelijke kostenpost. Je kunt mij helpen deze kosten omlaag te brengen, door mijn werk onder de aandacht te brengen van je vrienden.
Waar wordt mijn donatie voor gebruikt?
Als ondernemer (en vooral als mens) streef ik ernaar om zo volledig mogelijk volgens het dana principe te leven. Ook ik heb een inkomen nodig voor mijn levensonderhoud, mijn opleiding en voor het bekostigen van onkosten voor mijn werk. Een deel van jouw donatie zal ik hiervoor besteden. Wat ik overhoud gebruik ik om toekomstige activiteiten te bekostigen.
Hoe doneer ik?
Je kunt op verschillende manieren doneren.
Door het contant aan me te geven of mij om een tikkie te vragen.
Hoeveel moet ik doneren?
Hoeveel je moet doneren hangt volledig van jezelf af. Het is voor iedereen een oefening in ruimhartigheid. Ikzelf sta er als volgt in; Ik geef zoveel dat ik er iets anders voor moet laten. Ik geef mijn tijd, vertrouwen, ervaring, kennis en onderricht. Ik check hierin steeds weer mijn intentie. Ben ik zuiver en zonder angst in het geven? Ben ik ruimhartig?
Wil je toch een aanknopingspunt? Dit zijn prijzen zoals ze gangbaar zijn voor de Nederlandse markt: 50 tot 120 euro per sessie of groepsopstelling. 10 tot 25 euro voor representanten per dagdeel. Als ik deze prijzen zou vragen, volgens het oude denk-systeem, haal ik er een modaal inkomen uit. Voor alle duidelijkheid. Dit verplicht je tot niets. Het blijft een oefening in loskomen van verwachtingen. Je mag weinig geven, je mag veel geven. Geef in ieder geval ruimhartig met een zuivere intentie zonder schuldgevoel en zonder je verheven te voelen.
Wat als mijn werkgever betaalt?
Als iemand anders voor je betaalt, is het hele dana systeem ingewikkelder. Vooral ook omdat het bedrijfsleven vanuit een ander paradigma systeem werkt. Vooralsnog pas ik het dana principe niet toe in de zakelijke markt en zal dus de normale prijs in rekening brengen.
Moet ik boeddhist zijn om mee te doen?
Daar kan ik simpel op antwoorden: “Nee”. De sessies die ik geef zijn tijdloos en seculier (zonder religie). Het is alleen maar een eerlijk onderzoek naar de waarheid. Hier kun je iedere andere religie inpassen. Sterker nog, als je zelf een bepaalde religie aanhangt, is de kans groot dat je door deze trainingen deze religie beter gaat begrijpen.
Bronvermelding Dana: Bewust Vrij